Czym jest zespół metaboliczny i jak go odwrócić?

Zespół metaboliczny to grupa zaburzeń, które tworzą preludium do poważnych jednostek chorobowych, do których zalicza się między innymi cukrzyca oraz choroby układu sercowo-naczyniowego.

Nie można lekceważyć zespołu metabolicznego, który jest zapowiedzią i stanem alarmowym przed dalszymi powikłaniami. 

Popatrz na swoje zdrowie oraz wyniki badań laboratoryjnych i zastanów się czy:

  • cierpisz na dyslipidemię – masz podwyższony poziom triacylogliceroli, cholesterolu LDL, cholesterolu całkowitego lub obniżony poziom cholesterolu HDL?
  • obwód Twojej talii jest zbyt duży (czyli więcej niż 102 cm u mężczyzn, 88 cm u kobiet)? Czy cierpisz na otyłość brzuszną?
  • Twoje ciśnienie tętnicze krwi jest zbyt wysokie?
  • Twoja gospodarka węglowodanowa nie ma się najlepiej? Może rozwija się insulinooporność (o której więcej możesz przeczytać TUTAJ) a może poziom glukozy na czczo nie mieści się w 100 mg/dl?

Jeśli na większość powyższych pytań możesz odpowiedzieć twierdząco, w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka.  Wspomniane wyżej czynniki znacznie zwiększają ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, która stanowi jedną z głównych przyczyn śmierci.
To może być ostatnia szansa, aby ustrzec się przed konsekwencjami zespołu metabolicznego!

Co Ci grozi, jeśli nie zaczniesz działać?

  • cukrzyca typu 2  oraz jej powikłania, między innymi zaburzenia wzroku (retinopatia), zaburzenia czucia, tzw. stopa cukrzycowa (neuropatia);
  • choroby układu sercowo-naczyniowego, w tym miażdżyca, udar, zawał;
  • otyłość kliniczna;
  • niewydolność nerek;
  • niealkoholowe stłuszczenie wątroby;
  • oraz wiele innych chorób przewlekłych.

Jakie jest zatem rozwiązanie problemu? Jak ustrzec się przed zespołem metabolicznym? Co zrobić, kiedy już się z nim zmagasz?

Przede wszystkim wdrąż aktywność fizyczną

Zwiększ tą codzienną, dotyczącą codziennych czynności i trybu życia (chodzenie schodami zamiast windy, spacer zamiast samochodu), jak również dodaj wysiłek dodatkowy – siłownię, fitness, rower, pływanie, nordic walking – co wolisz.  Wysiłek fizyczny zwiększy wrażliwość na insulinę, poprawi metabolizm lipidów we krwi i przyspieszy redukcję tkanki tłuszczowej.

Wprowadź zdrowe nawyki żywieniowe

Jedz więcej warzyw (minimum 400 g dziennie), codziennie jedz owoce (minimum jedną porcję – maksymalnie trzy).
Unikaj przetworzonej żywności, stawiaj na świeżość i sezonowość.
Zrezygnuj z fast foodów, słodyczy i słodzonych napojów.
Zamień tłuszcz zwierzęcy na roślinny – zrezygnuj ze smalcu, boczku, parówek, gotowych mieszanek mięsa mielonego i innych tłustych mięs.
Wprowadź za to do diety orzechy, pestki i nasiona, zainwestuj w dobrej jakości oleje roślinne – oliwę z oliwek czy też olej lniany.
Zamień oczyszczone (białe) produkty zbożowe na te pełnoziarniste.
Koniecznie wprowadź do diety ryby – co najmniej trzy porcje w tygodniu!

Wyluzuj!

Postaraj się zredukować stres do minimum. Przewlekły stres może prowadzić do uczucia ciągłego zmęczenia, uogólnionego stanu zapalnego organizmu, ale również do odkładania się tkanki tłuszczowej w obrębie jamy brzusznej, która w negatywny sposób oddziałuje na stan Twojego zdrowia i jest ściśle powiązana z występowaniem zespołu metabolicznego.
Mniej stresu to mniej problemów zdrowotnych!

Wydaje Ci się proste? To do dzieła!

Nie wiesz od czego zacząć? Brakuje Ci wsparcia innej osoby lub motywacji? Wolisz najpierw skonsultować się ze specjalistą, aby otrzymać jak najefektywniejsze efekty? Zapraszamy! Zaczniemy razem, będziemy Cię wspierać i kierować po drodze, a na końcu czekać na Ciebie będzie najwspanialsza nagroda – Twoje zdrowie!