Aktywna stopa

Zaczynając chodzić na siłownię (czy uprawiając jakikolwiek inny sport) zależy Nam na poprawie zdrowia. Po jakimś czasie, co ambitniejsi uświadamiają sobie, że zdrowe ćwiczenia to coś więcej niż „wejdę na bieżnie i pobiegam” lub „zarzucę sztangę na plecy i porobię jakieś przysiady”. Zwracają uwagę na kondycję kolan, kręgosłupa, może jeszcze jakieś ćwiczenia wzmacniające staw barkowy.

A czy Twoje zainteresowanie skupiło się kiedyś nad stopą?

Czy wiesz jak ogromną rolę odgrywa ustawienie stopy podczas ćwiczeń? Stopa stanowi podporę dla całego naszego ciała. Przecież wszystko spoczywa na niej. Gdy w niej pojawią się problemy można się spodziewać, że z czasem może przełożyć się to na resztę naszego ciała- na kolano czy staw biodrowy.

Najczęstszymi wadami są: stopa płaska oraz stopa płasko-koślawa.

W stopie płaskiej naturalny łuk od strony przyśrodkowej jest prawie lub całkowicie zniesiony.

Przy koślawości stopy pięta ulega skręceniu na zewnątrz i opiera się o podłoże brzegiem przyśrodkowym. Często towarzyszy temu jeszcze koślawość kolan.

Stopa prawidłowa ma od strony przyśrodkowej delikatny łuk. Opiera się na kości piętowej, I i V kości śródstopia. Pięta widziana od tyłu jest przedłużeniem goleni i jest prawie prostopadła do podłoża.

Przy wadach stóp warto zainwestować w odpowiednie wkładki do butów, co w znacznym stopniu przyczyni się do wyższego komfortu nie tylko ćwiczeń, ale i funkcjonowania w codziennym życiu. Pewnie osoby mające problem płaskostopia znają ten ból stóp występujący po długich spacerach w płaskim obuwiu…

Co więc z tą stopą podczas treningu siłowego?

Jeśli chodzi o wykonywanie ćwiczeń, takich jak przysiady czy wykroki, złe ustawienie stopy może wpływać negatywnie na wiele aspektów. Głębokość przysiadu, schodzenie się kolan do środka czy niestabilna pracę kolana mogą doprowadzić do przeciążeń w stawach. Mimo to, nie dyskwalifikuje Ciebie to całkowicie z podnoszenia ciężarów.

Jednym ze sposobów eliminacji tego problemu jest pamiętanie o aktywnej stopie. Pewnie to określenie przewinęło Ci się przed oczami, ale czy wiesz, co to dokładnie oznacza? Aktywna stopa zapewnia stabilność wszystkich stawów nogi podczas ćwiczeń. Gdy postawisz stopę na ziemi wyobraź sobie, że chcesz, aby stopa opierała się na kości piętowej i na I i V kości śródstopia. Do tego wyobraź sobie, że chcesz wkręcić ją mocno w podłoże na zewnątrz, tak jakbyś chciał rozerwać kartkę papieru położoną pod stopami. Dzięki temu uzyskujesz stabilne ustawienie stopy, a Twoje kolana będą ładnie szły na zewnątrz.

Często pojawiającym się pytaniem jest jeszcze czy stopy mogą być zrotowane na zewnątrz i jak bardzo?

Tak. Mogą być zrotowane, jednak trzeba pamiętać, że im bardziej będą one zrotowane tym ciężej będzie Ci utrzymać odpowiednie napięcie w całej kończynie dolnej i uzyskać odpowiedni moment siły, a co za tym idzie – problem z zapewnieniem bezpieczeństwa Twoim więzadłom w kolanie. Oczywiście wpływa na to wiele czynników, takich jak Twoja mobilność, uprawiana dyscyplina sportu i to, czy robisz to zawodowo czy amatorsko.

Podsumowując – zainteresuj się swoją stopą podczas ćwiczeń, bo przecież to na niej wszystko spoczywa. Jeśli masz też jakąkolwiek inną wadę układu kostnego- zainteresuj się tym! Wcześniej, zanim będzie za późno. Czasem wystarczy jedna wizyta u fizjoterapeuty i kilka prostych ćwiczeń.